Unge og alkohol - for undervisere (AB-niveau)
Kære underviser Dette materiale er tiltænkt et forløb i samfundsfag A-niveau i 2g, men kan med lidt tilpasning og supplering også bruges til A-niveau i 3g. Forløbet er et kvalitativt metodeforløb, med udgangspunkt i emnet: ”Identitetsskabelse i det senmoderne samfund”.
I forløbet bliver følgende bøger anvendt: Grundbogen ”Sociologiens kernestof” 1. udgave, Columbus 2021 og ”Metodebogen” 1. udgave Columbus 2018.
Er man i den situation, at ens skole bruger andre grundbøger, er det dog relativt ligetil at skifte den anvendte litteratur, så længe de samme begreber og teorier gennemgås, ligesom man kan udvide omfanget og kompleksiteten, hvis forløbet ønskes anvendt i 3g.
Formålet med forløbet er at gennemgå en række sociologiske begreber, med materiale og bilag, der relaterer sig til unges alkoholkultur i Danmark – og sætte eleverne i stand til at lave en simpel kvalitativ interviewundersøgelse. Det er ikke et forsøg på at moralisere over de unges alkoholforbrug, men det er tanken, at forløbet - i en faglig ramme - kan hjælpe eleverne med at tale om alkoholkulturen, og reflektere over den, på et fagligt grundlag.
Materialet er en ramme, indenfor hvilken der kan arbejdes med emnet, og er tænkt som støtte og inspiration til underviseren. Materialet kan således både bruges direkte som plug-and-play eller som inspiration til videreudvikling af egne forløb. Du er som underviser velkommen til at ændre i øvelser og bilag efter egne præferencer.
Forløbet strækker sig over ca. 8 moduler af 90 minutters varighed. I materialet finder du både forløbsplaner og øvelsesbeskrivelser samt bilag.
Når forløbet introduceres, og løbende undervejs, er det en stor fordel at gøre eleverne opmærksomme på, at evnen til at lave kvalitativt analysearbejde er vigtigt til den skriftlige eksamen i 3g, og at evnen til at lave en interviewundersøgelse er guld værd, hvis man skriver SRP i samfundsfag.
Den tidligere regering har foreslået en 18-års grænse for køb af alkohol, og politisk er unge og alkohol et udbredt fokusområde. Det er vigtigt i forbindelse med præsentationen af forløbet, over for eleverne, at gøre det klart, at det er denne aktualitet, der er baggrunden for forløbet, og at det ikke er et forsøg på at moralisere over for ungdommen.
Følgende undervisningsforløb er udviklet i et samarbejde mellem lektor i historie og samfundsfag, Morten Metz Lundberg og Kræftens Bekæmpelse.
Forløbsplan
Allerede inden forløbet starter kan/bør der oprettes en skriftlig opgave til aflevering mellem modul 7 og 8. Her er et forslag til opgaveformuleringen:
”Undersøg på baggrund af en analyse af dit gennemførte interview, med inddragelse af relevant statistisk materiale fra rapporten "Unges alkoholvaner i Danmark 2023”, hvilken betydning alkohol har for senmoderne identitetsdannelse, i en dansk kontekst. I undersøgelsen skal du sørge for at gøre brug af de begreber, vi har arbejdet med i forløbet”