Unge og alkohol - for elever
Her på siden finder du undervisningsforløbet 'Unge og alkohol' for samfundsfag A- og B-niveau. Det er tanken, at forløbet - i en faglig ramme - kan hjælpe unge med at tale om den danske alkoholkultur, og reflektere over den.
Kære Elev
Du skal, eller er måske allerede, i gang med et kvalitativt metodeforløb, med udgangspunkt i emnet ”Identitetsskabelse i det senmoderne samfund”.
Formålet med forløbet er at gennemgå en række sociologiske begreber, med materiale og bilag, der relaterer sig til unges alkoholkultur i Danmark – og øve dig i at udføre en simpel kvalitativ interviewundersøgelse.
Det er ikke et forsøg på at moralisere over unges alkoholforbrug, men det er tanken, at forløbet - i en faglig ramme - kan hjælpe unge med at tale om alkoholkulturen, og reflektere over den, på et fagligt grundlag.
Her på siden finder du de klip, artikler, rapporter og andet materiale, der er relevant i undervisningen. Materialerne er inddelt i de moduler hvori de bliver anvendt.
Moduler
- Vigtigste begreber i dette modul: Kulturel kode, social perception, uformelle normer, sanktioner, social afvigelse, social kontrol, roller og rollekonflikt
- Øvelse: plenumdiskussion med ”Bolden”.
- Film: Afsnit 2 (Sæson 3) af serien ”Grænser” – lavet i samarbejde mellem Jonas Risvig & Fuld af liv/Kræftens Bekæmpelse.
Hav papir og blyant klar, så du undervejs kan notere, hver gang du ser noget i afsnittet, der relaterer sig til centrale begreber fra teksten, du lige har læst. - Reflektionsspørgsmål til plenumdiskussion:
Når man starter i gymnasiet, eller på anden ungdomsuddannelse, viser undersøgelser, at hos 65% af de unge stiger alkoholforbruget. Kan du huske, om du havde en oplevelse af at drikke mere eller mindre alkohol end andre, da du startede i gymnasiet? - Film: 'Fuld af livs' kampagnefilm: 'Thomas Skov og flertalsmisforståelsen'
Find videoen 'Thomas Skov og flertalsmisforståelsen'
Overvej spørgsmålet og se ’Fuld af livs’ video: Thomas Skov og flertalsmisforståelsen
- Øvelse: Filmatisering af begreberne
- Vigtigste begreber i dette modul: Frontstage og Backstage.
- Kampagnefilm: Presser du stadig?
Hent filmen her - Refleksionsspørgsmål til kampagnefilmen:
Er drikkepres altid tydeligt eller kan det også foregå mere subtilt? Kan drikkepres være en del af opretholdelsen af en social orden og er det mere udbredt frontstage jf. dagens lektie?
- Vigtigste begreber i dette modul: Anerkendelse og anerkendelsesbehov, den solidariske sfære, den private og den retslige sfære.
- Øvelse: Matrix-grupper
- Kampagnefilm: Man kan da aldrig få for meget pølse
Hent kampagnefilmen 'Man kan da aldrig få for meget pølse' her. - Diskussionsspørgsmål: Hvordan spiller alkohol en rolle i forhold til anerkendelse i den solidariske sfære, blandt danske unge?
- Rapport: Unges alkoholvaner i Danmark 2023 (figur 6.1, 6.6 & 6.8)
Åben rapporten her - Arbejdsspørgsmål:
Hvad kan vi udlede fra figurerne, om alkohols rolle i forhold til anerkendelse i den solidariske sfære, blandt danske unge?
- Øvelse: Makkerarbejde med interview
- PowerPoint: Den kvalitative metode
- Øvelse: Makkerarbejde med interview
Øvelse: Makkerarbejde med interview
- Øvelse: Skriftlig opgave
- Rapport: Unges alkoholvaner i Danmark 2023
- Opgaveformulering:
Undersøg på baggrund af en analyse af dit gennemførte interview, med inddragelser af relevant statistisk materiale fra rapporten ”Unges alkoholvaner i Danmark 2023”, hvilken betydning alkohol har for senmoderne identitetsdannelse, i en dansk kontekst.
- Øvelse: Post-it-øvelse til begrebsopsamling.
- Samlet litteraturliste