Unge og alkohol - for undervisere (c-niveau)
Kære Underviser Dette materiale er til et forløb i samfundsfag på C-niveau, i emnet ”Identitetsskabelse i det senmoderne samfund”. Formålet med forløbet er at gennemgå en række sociologiske begreber og teori med materiale og bilag, der relaterer sig til unges alkoholkultur i Danmark
Til dette undervisningsforløb anvendes følgende sider i Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet op 3. udgave. Columbus 2019. s. 31-44, 53-62 og 67-88. Der bruges desuden tre avisartikler, som kan findes via infomedia.
Formålet med forløbet er ikke et forsøg på at moralisere over de unges alkoholforbrug, men det er tanken, at forløbet - i en faglig ramme - kan hjælpe eleverne med at tale om alkoholkulturen, og reflektere over den, på et fagligt grundlag.
Materialet er en ramme, indenfor hvilken der kan arbejdes med emnet, og er tænkt som støtte og inspiration til underviseren. Materialet kan således både bruges direkte som plug-and-play eller som inspiration til videreudvikling af egne forløb. Du er som underviser velkommen til at ændre i øvelser og bilag efter egne præferencer.
I beskrivelsen af hvert modul fremgår det, om sider i grundbogen skal læses i modulet eller som lektie forud for modulet.Forløbet strækker sig over ca. 6 moduler af 90 minutters varighed. I materialet finder du både forløbsplaner og øvelsesbeskrivelser samt bilag.
Regeringen har foreslået en 18-års grænse for køb af alkohol og Region Hovedstaden har unge og alkohol som fokusområde. Det er vigtigt i forbindelse med præsentationen af forløbet over for eleverne at gøre det klart, at det er denne aktualitet, der er baggrunden for forløbet, og at det ikke er et forsøg på at moralisere over for ungdommen.
Følgende undervisningsforløb er udviklet i et samarbejde mellem lektor i historie og samfundsfag, Morten Metz Lundberg, Region Hovedstaden og Kræftens Bekæmpelse, som en del af projektet ”Sammen om festen – ikke om alkohol” gennemført i 2021.